Sedan 2010 har Ship to Gaza Sverige, och i samarbete med Freedom Flotilla Coalition skickat båtar till Gaza. Här nedan kan du läsa om varje aktion. Våra aktioner genomförs tack vare solidariteten från civilsamhället. Gaza behöver oss mer än någonsin. Israels blockad av Gaza måste upphävas, Vi kräver ett permanent eldupphör. Folkmordet i Gaza måste stoppas och Israel ställas inför rätta.
Under de tidiga morgontimmarna den 2 maj 2025 utsattes Freedom Flotilla Coalitions fartyg Conscience för två drönarattacker på internationellt vatten utanför Maltas kust. Den första bombningen inträffade kl. 00.21 CEST, och den andra explosionen inträffade bara 2,5 minuter senare. Båda träffarna riktades mot fartygets främre del där nödgeneratorerna och de livsuppehållande systemen finns.
Freedom Flotilla Coalition (FFC) vill informera allmänheten om att vi har fått en mycket välkommen uppdatering från Maltas regering, med en uttalad avsikt att tillhandahålla logistiskt stöd och potentiella reparationer till vårt fartyg, ”Conscience”. Vi vill upprepa vår avsikt att bli insläppta på Malta, med garantin att vår fredliga aktion att segla till Gaza inte kommer att hindras på något sätt.
När ”Conscience” först kontaktades av kustbevakningen ska de inte ha identifierat sig och det tog knappt en timme innan de hjälpte till att släcka branden ombord. Besättningen signalerade efter hjälp, men deras radiosignal manipulerades, vilket skapade ytterligare tvivel. Maltas försvarsmakt hade också uppmanat dem att överge fartyget, vilket innebar att ”Conscience” juridiskt sett inte hade några garantier för att vårt fartyg skulle förbli säkert, vilket hindrade avtal.
FFC vill klargöra vårt åtagande att samarbeta med berörda myndigheter för att påskynda den tillfälliga dockningen av vårt fartyg för reparationer och inspektörer, så att vi kan fortsätta med det brådskande humanitära uppdraget till Gaza.
Thiago Avila, talesperson för FFC, uttalar sig på uppdrag av de över 20 nationaliteter av frivilliga läkare, lärare, ingenjörer, jordbrukare, studenter, aktivister, socialarbetare och samhällsorganisatörer som för närvarande befinner sig på Malta:
Dagens nyheter är en mycket positiv utveckling. Vi ser fram emot dialog och samordning med de maltesiska myndigheterna för att kunna rikta mediernas och allmänhetens uppmärksamhet dit den behöver vara: mot Israels kalkylerade folkmord, avsiktliga svält och omfattande förstörelse i Gaza.
FFC:s organisatör och talesperson, Yasemin Acar, säger:
”Vårt uppdrag är att mobilisera global solidaritet inför folkmordet i Gaza. I över 60 dagar har inget humanitärt bistånd kommit in landvägen, och denna kris kräver omedelbara internationella åtgärder. I avsaknad av politisk vilja förblir vi fast beslutna att agera som världsmedborgare. Vi är tacksamma för allt stöd, men varje dag utan en utredning försenar hjälpen och förnekar rättvisa. Vi har rätt att få veta vem som attackerade oss och utsatte humanitära arbetare för livsfara.”
Pressmeddelandet på engelska kan läsas här
Under de tidiga morgontimmarna den 2 maj 2025 utsattes Freedom Flotilla Coalitions fartyg Conscience för två drönarattacker på internationellt vatten utanför Maltas kust. Den första bombningen inträffade kl. 00.21 CEST, och den andra explosionen inträffade bara 2,5 minuter senare. Båda träffarna riktades mot fartygets främre del där nödgeneratorerna och de livsuppehållande systemen finns.
4 maj 2025 - På lördagen försökte en delegation av frivilliga från Freedom Flotilla Coalition (FFC) från 13 länder att nå fartyget Conscience för att ge stöd till besättningen och de frivilliga ombord. Deras båtar stoppades av Maltas väpnade styrkor (AFM) som inte bara misslyckades med att ge hjälp till det bombade och skadade Conscience, de tvingade delegationen att vända tillbaka till Malta och gå igenom immigration och tull under hot om arrestering. Detta är den andra dagen i rad som maltesiska myndigheter har blockerat FFC:s tillgång till sitt fartyg, sin besättning och sina deltagare.
Det humanitära fartyget Conscience har varit blockerat på internationellt vatten sedan det attackerades av två drönare tidigt på morgonen den 2 maj 2025. Fartyget, besättningen och volontärerna ombord står inför ökande hot och nekas livsviktig hjälp. Efter att ha släckt bränderna ombord och tagit hand om de skadade började kaptenen försiktigt styra mot maltesiskt territorialvatten tidigt på morgonen den 2 maj och informerade de maltesiska myndigheterna om besättningens rädsla för förnyad aggression. Trots brådskande nödanrop från SOS och direktkommunikation från Conscience till maltesiska myndigheter blockerade Malta fartygets passage och fortsätter att neka inträde på sina vatten eller tillstånd att föra det bombade fartyget i hamn.
Fyra personer ombord på Conscience ådrog sig mindre skador vid attacken mot fartyget den 2 maj, bland annat brännskador och skärsår. De maltesiska myndigheterna har inte angett någon anledning till att de vägrar låta fartyget lägga till i sina hamnar eller till att de hindrar frivilliga från att ge stöd.
Det internationella samfundet och humanitära organisationer måste kräva att de maltesiska myndigheterna tillåter Conscience att omedelbart ta sig säkert in på maltesiskt vatten och att de ger all nödvändig assistans och skydd till fartyget och alla ombord. Enligt internationell rätt, vilket återspeglas i de senaste besluten från Internationella domstolen, får stater inte hindra leveranser av humanitärt bistånd och bör underlätta hjälpinsatser för civila i Gaza där så är möjligt.
Under de tidiga morgontimmarna den 2 maj 2025 utsattes Freedom Flotilla Coalitions fartyg Conscience för två drönarattacker på internationellt vatten utanför Maltas kust. Den första bombningen inträffade kl. 00.21 CEST, och den andra explosionen inträffade bara 2,5 minuter senare. Båda träffarna riktades mot fartygets främre del där nödgeneratorerna och de livsuppehållande systemen är placerade.
Den oprovocerade attacken orsakade allvarliga strukturella skador, slog ut fartygets kraftförsörjning och gjorde att skrovet läckte. En brand rasade ombord och fyra civila skadades. Fartygets kommunikation bröts och fler drönare sågs sväva över fartyget, vilket ledde till att besättningen och de frivilliga blev strandsatta medan de förberedde sig på ytterligare angrepp.
Kort efter attackerna anlände en oidentifierad bogserbåt som inledningsvis inte erbjöd någon hjälp. Trots upprepade förfrågningar från Conscience-besättningen om hjälp med att bekämpa branden cirklade bogserbåten runt det brinnande fartyget i cirka en timme innan den slutligen aktiverade sin vattenslang. Det tog nästan två timmar att släcka branden. Bogserbåten uppmanade upprepade gånger besättningen att överge fartyget. Detta skulle dock ha gjort fartyget, tillsammans med det humanitära biståndet ombord, sårbart för beslagtagande, vilket ytterligare skulle ha äventyrat vår förmåga att fortsätta vår insats för att segla och bryta belägringen av Gaza. Detta kan ha varit det avsedda resultatet.
CNN rapporterade att en C-130 Hercules från det israeliska flygvapnet flög mot Malta timmar före attacken mot Conscience. Flygspårningsdata visar att flygplanet flög på låg höjd över östra Malta under en längre period innan det återvände till Israel. Den israeliska militären har avböjt att kommentera.
The Conscience förberedde sig för att konfrontera Israels olagliga blockad av Gaza - en blockad som i 18 år har nekat palestinierna i Gaza tillgång till tillräcklig mat, sjukvård, utbildning och den grundläggande rätten till rörelsefrihet. Sedan oktober 2023 har Israel, uppmuntrat av total straffrihet, trappat upp sitt angrepp på det palestinska folket och fört en folkmordskampanj där belägringen är ett centralt vapen. Freedom Flotilla Coalition trotsar denna orättvisa, bekräftar det palestinska folkets fullständiga politiska och mänskliga rättigheter, inklusive deras rätt att återvända, och avslöjar regeringars och företags medverkan till att upprätthålla Israels apartheidsystem.
Svenska Dagbladet: Thunberg efter attacken: ”Vi kommer fortsätta”
Handala seglade från Oslo, den 1 maj mot Sveriges hamnar Lysekil, Göteborg, Halmstad, Helsingborg och Malmö, för att senare bege sig mot Medelhavet och till sitt slutdestination Gaza.
De första dagarna i maj begav sig från Oslo Freedom Flotilla Coalition (FFC), vilket Ship to Gaza Sverige är en del av, med fartyget “Handala” från Norge i syfte att bryta den omänskliga blockaden av Gaza ”För Gazas barn”. Båten besöke följande hamnar i Sverige;
Lysekil – Anderssons kaj, Göteborg – Point 65 Kajakcenter/Lilla Bommen vid Operan, Halmstad – BK Najaden, Strandgatan, Helsingborg – Dunkers Kulturhus och Malmö – Dockan Marina Malmö Cityhamn.
Tal, barnaktiviteter, palestinsk folkdans, poesi, sång och musik. Bland de som reste med oss på fartyget Handala fanns människorättsaktivister och artister, såsom gruppen Nynningen, General Knas, Stefan Sundström och Karin Renberg som uppträdde vid flera hamnar ((Halmstad, Helsingborg och Malmö) och till sist i Malmö där Eurovision gick av stapeln och vid mottagandet väntade självklart artisten Mikael Wiehe på oss.
Handala anlände i Lysekil med de palestinska flaggorna vajandes i vinden. På kajen stod ett hundratal och tog emot båten med musik, mat och flaggor. Lysekil var Handalas första besök i Sverige och besättningen fick ett varmt välkomnande och barnen fick också tillfälle att stiga ombord och se skeppet som reser till Gaza. Läs mer här
Handala anlände den 4 maj till kajen vid Operan i Göteborg och välkomnades av en stor demonstration som marscherat genom staden. Jeannette Escanilla, Ship to Gazas ordförande höll ett tal om Ship to Gazas historia, om vår kamp för att häva blockaden och vårt löfte till Gazas befolkning. Hon tackade Göteborg för deras engagemang för Palestina och Ship to Gaza och fortsatte med att tala om Handala och kampanjen för Gazas barn. Läs mer här
Handala anlöpte Halmstad på måndagskvällen och fick ett varmt välkomnande av offentligheten som samlats för att se båten. Ylva Kroona från Palestinagrupperna var konferencier och började med att presentera Antoni Norén Almén, också från Palestinagrupperna Halmstad. Han talade om grymheterna som pågår i Gaza och tackade Ship to Gaza som gör något praktiskt åt den fruktansvärda situationen i Gaza. Jörgen Magnusson uppträdde på plats med en sång om Palestina. Läs mer här
Handala anlöpte hamn 17:00 och fick ett otroligt vackert välkomnande av publiken som hade samlats i Helsingborg för att välkomna Handala.
Konferenceir för eftemiddagen var Jasmine Felestin, ordförande för Right to Return Helsingborg. Ordförande i Ship to Gaza Sverige Jeannette Escanilla började med att hålla ett tal om Ship to Gazas historia, om vår kamp för att häva blockaden och vårt löfte till Gazas befolkning. Hon tackade Helsingborg för deras engagemang för Palestina och Ship to Gaza och fortsatte med att tala om Handala och kampanjen för Gazas barn. Läs mer här
Handala anlöpte 15:00 till Malmö och möttes av ett stort folkhav som samlats för att välkomna Ship to Gaza. Med på båten fanns ordförande för Ship to Gaza Sverige och besättning. Artisterna Stefan Sundström och Thomas Forsell och Nicke Ström från bandet Nynningen och General Knas var med ombord. Även deltagare från Norge, Kanada och Spanien fanns med på båten. I Malmö väntade den folkkäre artisten Mikael Wiehe som uppträdde på kajen. Läs mer här - skapa en blog
Barnen i Gaza lever under fruktansvärda omständigheter och ständigt trauma, därför seglade vi med vår båt Handala ”För The Children Of Gaza”, under 2023 för att uppmärksamma situationen i Gaza.
Vår båt ”Handala” startade sin resa i Kristiansund, Norge, i början av april 2023, tack vare våra vänner och partners på Ship to Gaza Norge och Palestinakomiteén i Norge. Båten döptes vid en ceremoni i Bergen den 17 april av Fauzia Hussain-Wiik, Bergenschef för LO i Norge, den norska fackföreningsfederationen. Båten kallas Handala för att hedra det symboliska palestinska flyktingbarnet som längtar efter att återvända till ett fritt Palestina.
”Handala” begav sig ut på en solidaritetskryssning i Nordeuropa, under parollen ”För Gazas barn”, för att öka medvetenheten om de fruktansvärda förhållanden som barn lever under på Gazaremsan. Den besökte ett antal hamnar i Norge, Skottland, Irland, Wales, England, Tyskland, Nederländerna, Danmark och Sverige.
Lokala aktivister anordnade evenemang i samband med båtens ankomst för att dela med sig av information om situationen i Gaza. Här kan du se Handalas start från Norge under sommaren 2023.
25 april Handala längs den norska kusten
14-18 maj besöker ordförande Jeannette Escanilla vår systerorganisation, Ship to Gaza Norge Möte med Handala i Oslo
2023 Ship to Gaza Sverige på besök.
1 juli Handala på väg till Liverpool The Freedom Flotilla vessel Handala, sailing against the blockade of Gaza, will be in Liverpool from Sunday 2 July. Supporters of human rights for Palestinians, especially for the Palestinians of Gaza who are mostly children and refugees, will greet Handala in the port of Liverpool, and attend solidarity events organised by Liverpool Friends of Palestine. 29 juli Handala i Rotterdam 29 juli - 2 augusti Handala besöker Hamburg
Barnen stod i centrum när Handala kom till Göteborg. En stor folkmängd och Palestinierna var på plats den här dagen och barnen underhöll med både sång och dans i flera timmar. Flera andra palestinska organisationer, som Palestinian Women's Association var också på plats. Och tack vare Palestinska Samordningsgrupp Göteborg, Palestinagruppen i Göteborg Svenska Palestinakommitten var besöket lyckad.
Under programmet i Gästhamnen vid Operan medverkade följande personer/organisationer:
Röster direkt från Gaza –
1. Mohamed Shokri Karraz-, släkten fördrevs från Al-Masmaya 1948, de bor på Gaza nu. Mohamed och familjen bor i Borås, Mohamed är ordförande i Palestine Vision Society (samtalar med Sri Nimpuno )
2. Maher Issa via länk från Gaza Maher Issa är ordförande i Civitas på Gaza, arbetar med stöd för familjer och barnen (samtalar med Mohamad Arouki)
3. Shad A. Daher född på Gaza, uppvuxen i Sverige, upplevde Israels krig 2021. Pedagog examen Göteborgs universitet (samtalar med Mohamad Arouki)
Palestinsk folkdans av Palestinska, Kvinnoföreningen- Helsingborg, tal av Jeanette Escanilla ordförande i Ship to Gaza Sverige, Sång av Barnklubben från Palestinska Kvinnoförbundet i Sverige, pedagog Amal Tarshahani, Solidaritetshälsningar från politiska grupper/partier, Orientalisk musik med Helal Daraghmeh erfaren musiker och underhållare. Programmet sponsrades av Fotoland AB
och tal av Joel Opperdoes, mångårig aktivist för Ship to Gaza bland annat som kapten på flera resor:
- Han sade bland annat: Och det är därför Ship to Gaza är viktigare än någonsin. Kapten Joel Overoos sa i sitt tal att båtarna kommer att gå tills blockaden är över. ”Den dag en båt kan segla in i Gaza kommer det inte att finnas något behov av Ship to Gaza - Gaza kommer att vara fritt."
Palestinagruppen i Göteborg stod för den sista av Handalas tre dagar i staden och det var en överväldigande tillströmning av besökare som ville komma ombord för att hälsa och titta på båten. Arrangörerna hade skickat ut ett meddelande till alla om att ta farväl av Handala med blommor, och båten är nu täckt av rosor och ballonger när den lämnar Göteborg.
Tidigare under dagen kom en graffitikonstnär och gjorde ytterligare en vacker målning på båten. Palestinagruppen hade också ordnat så att barn kunde komma ombord och rita och måla hälsningar till barn i Palestina. Mässan var full av barn som ville måla för Palestina och ute på däck satt leende föräldrar som förbehållslöst gav sitt tillstånd till att bilder på barnens teckningar publicerades.
De vackra teckningarna pryder nu väggarna i utställningscentret. Freedom Flotilla and Ship to Gaza kommer att göra ett nytt försök att nå Gaza med Handala, som ger sig vidare mot Oslo, som är sista anhalten på sommarens resa.
Dagens ETC - Gäller inte folkrätten för Gazas barn? skriver Ship to Gazas ordförande Jeannette Escanilla.
DRM24.NO «Verdens modigste båt» seiler med kaptein fra Drammen Kaptein Arne Birger Heli fra Drammen har blitt arrestert før i forsøket, og er forberedt på å bli det igjen.
Gaza Freedom Flotilla 2018 “Rätten till en rättvis framtid för Palestina” började sin resa med båtarna Al Awda, Freedom for Gaza, Mairead och Falestinei, i maj från flera hamnar i Skandinavien.
Gaza Freedom Flotilla 2018 “Rätten till en rättvis framtid för Palestina” började sin resa i mitten av maj från flera hamnar i Skandinavien.
Två båtar – Al Awda (The Return) och Freedom for Gaza seglade längs Atlantkusten, medan två andra båtar – Mairead (Namnet döpt efter Nobelpristagaren och stor palestinavän Mairead Maguire) och Falestine reste via europeiska kanaler och floder, det var första gången någon av Ship to Gazas båtar seglade denna rutt.
På initiativ av den israeliska ambassadören i Frankrike vägrade Paris polispatrullbåtar att låta de två små båtarna stanna vid floden Seine i Paris för planerade aktiviteter – vilket fick stor publicitet. Se vieon till höger.
Vid varje etapp av resan, på alla fyra båtarna, gick ombord nya deltagare för att ge fler palestinavänner möjlighet att delta vid akionen. Över 100 personer deltog på båtarna under 75-dagarsresan och hundratals andra hjälpte till vid de 28 hamnar som åtminstone en av båtarna besökte. Konstnärer från många städer blev inbjudna att måla på båtarna med meddelanden till Gaza/Palestina.
I slutet av juli samlades båtarna i Palermo, Sicilien, Italien för den sista etappen mot Gaza. Information och foton om evenemang och besökare längs vägen kan du se här.
Tyvärr på grund av mekaniska problem och en besättning avslutade de två små båtarna Falestine och Mairead sin resa i Medelhavet och kunde inte segla mot den olagliga israeliska blockaden.
Al Awda och Freedom lämnade hamnen i Palermo den 22 juli 2018 mot Gaza, Palestina. Al Awda hade 22 besättningar/deltagare och Freedom hade 12 besättningar/deltagare. Den israeliska militären stoppade båda båtarna på internationellt vatten, Al Awda den 29 juli och Freedom den 3 augusti. Både besättningen och deltagare arresterades. Den israeliska marinen misshandlade besättning och deltagare och tog dem mot sin vilja till ett land de inte ville åka till Israel, därefter fängslade dem och slutligen utvisade dem.
Båtarna hade som en gåva till Gazaborna en last med 114 lådor med medicinsk utrustning (sterila gasbindningar och suturer) till ett värde av 10 000 euro, till Gaza enligt internationell lag. Fram till idag har dessa gåvor aldrig lämnats över till Gazaborna.
John Turnbull – kapten, Kanada
Francisco Canales, Spanien
Anna Dressler, Tyskland/Sverige
Ferry Sarpooshan, Sverige/Iran
Tobbe Larsson, Sverige
Ellen Hansson, Sverige
My Leffler, Sverige
Carl-Robert Staiger, Sverige
KN – Sverige
Pascal Maurieras, Frankrike
Ian Diaz Young, journalist – Storbritanien/Spanien
Richard Sudan, journalist – Storbritanien
Deltagare och besättningen som reste med Falestine, som var tvungna att stanna i Grekland på grund av mekaniska problem, orsakade av en storm efter att ha lämnat Sicilien:
Andreas Gustafsson – Sverige – Kapten
Jan Stromdahl – Sverige
Nils Andersson – Sverige
Gabor Tiroler – Sverige
Kaptenen på Mairead:
Olle Katz, Sverige
ETC Debatt Ship to Gaza seglar för att bryta tystnaden
ETC Debatt Därför reser vi med Ship to Gaza
Kristianstadsbladet Simrishamn Ship to Gaza gör oväntad visit: ”Råkade ut för motorproblem"
Proletären Hemma efter Israels övergrepp
Svenska Dagbladet Regeringen kräver att gripna svenskar friges
Aftonbladet Ship to Gaza-aktivister kommer hem
Expressen UD bekräftar: Sju svenskar gripna på Ship to Gaza
Dagens Nyheter Svenskt fartyg på väg mot Gaza stoppat
Proletären Ship to Gaza seglar vidare trots motgångar
Ystads Allehanda Svenskt Gaza-skepp tros ha bordats
HD Helsingborg Ship to Gaza lägger till i Helsingborg
I september 2016 var två båtar, Amal-Hope II och Zaytouna Oliva, en del av Freedom Flotillas båtar till Gaza, och som seglade 1 715 mil för att utmana den israeliska blockaden av Gaza.
I september 2016 var två båtar, Amal-Hope II och Zaytouna Oliva, en del av Freedom Flotillas båtar till Gaza, och som seglade 1 715 mil för att utmana den israeliska blockaden av Gaza.
Amal- Hope II drabbades av ett stort motorproblem i Barcelona, Spanien och kunde inte följa med Zaytouna Oliva.
Zaytouna seglade från Barcelona till Korsika till Sicilien och slutligen utanför Gaza bordades båten av IOF och de 13 kvinnliga passagerare och besättning från 13 länder kidnappades, förhördes, fängslades och deporterades.
Sista etappen mot Gaza – 13 kvinnor seglade i nio dagar och 1000 miles från Messina, Sicilien, till 34,2 miles från Gaza innan den israeliska militären stoppade dem på internationellt vatten, 14,2 miles utanför den olagliga 20 mil långa israeliska ”säkerhetszonen” som begränsar tillgången Palestinas enda hamn i staden Gaza.
Mairead Maguire, Nobels fredspristagare, Nordirland,
Samira Douaifia, Riksdagsledamot Algeriet,
Marama Davidson, Riksdagsledamot Nya Zeeland,
Jeannette Escanilla Díaz, Första ersättare Sveriges riksdag, Vänsterpartiet (ursprungligen från Chile),
Leigh Ann Naidoo, Sydafrikansk olympisk idrottare, universitetsstuderande och rättighetsaktivist,
Sandra Barrilaro, Professionell fotograf, Spanien,
Fauziah Hasan, Läkare, Malaysia,
Mena Harballou, Journalist Al Jazeera, Storbritannien,
Hoda Rakhme, Journalist Al Jazeera, Libanesisk medborgare som bor i Ryssland,
Ann Wright, Pensionerad amerikansk arméöverste och tidigare amerikansk diplomat. Båtledare på Zaytouna Oliva
Kapten och besättning:
Madeline Habib, Kapten, Australien.
Emma Ringqvist, Sverige.
Synne Sofia Reksten, Norge.
SOS video meddelande från Zaytouna-Oliva - och de de 13 kvinnor
Kvinnor som skulle seglat med båten Amal-Hope II
De internationella deltagare som valts ut för att vara med på delar av resan från Barcelona till Messina hittar du här
- Israel stoppade båt till Gaza – två svenskor ombord – SVT Nyheter
- Uppsalapolitiker tillfångatagen – Sverige Radio
- Enbart kvinnor på ny båt till Gaza – Göteborgs-Posten
- Kvinnobåten till Gaza ” Vi fortsätter kämpa” – ETC
- V-politiker: Vi är stolta deltagare på båt till Gaza – Svenska Dagbladet
- Zaytouna-Oliven stoppad – två svenskor gripna – Expressen
- Escanilla (V) är med på Women´s boats to Gaza – SVT Nyheter
- Emma från Orust utvisas från Israel – Bohusläningen
- Kvinna från Orust ombord på båt som bordats – Sveriges Radio
- Uppsalapolitiker på Ship to Gaza släpps av Israel – Sveriges Radio
- Vägrar skriva på papper – oklart när hon frisläpps – Sveriges Radio
- Kvinnor seglar med hoppet att bryta blockaden mot Gaza – Feministiskt Perspektiv
- ”Vi ger inte upp förrän Gaza är fritt” – Feministiskt Perspektiv
2015 seglade Ship to Gaza med fisketrålaen Marienna av Göteborg. Båten fick sitt namn för att hedra minnet av Marianne Skoog, en veteran inom den svenska solidaritetsrörelsen med Palestina.
Sommaren 2015 seglade Ship to Gaza återigen mot Gaza – denna gång med fisketrålaen Marianne av Göteborg. I Medelhavet mötte Marianne upp andra fartyget Freedom Flotilla III. Båten fick sitt namn för att hedra minnet av Marianne Skoog, en veteran inom den svenska solidaritetsrörelsen med Palestina, som gick bort i maj 2014.
Om fartyget
Marianne av Göteborg är en trålare på 85 bruttoton. Det är ingen tillfällighet att Ship to Gaza denna gång seglade en fiskebåt till Gaza. Blockaden mot den lilla kustremsan, som i sommar går in på sitt nionde år, berövar den belägrade palestinska befolkningen rörelsefrihet och handel med omvärlden, mediciner och livsmedelssäkerhet, utbildningsmöjligheter och framtidshopp. De palestinska fiskarna, som av de israeliska ockupationsmyndigheterna är förbjudna att gå utanför en zon på tre (3) sjömil, utsätts dagligen för trakasserier, beskjuts och får sina båtar beslagtagna.
Besättningen och deltagare ombord på sista sträckan Kreta - Gaza
Charlie Andreasson, matros/aktivist
Enrique Andreu, sailor
Gustav Bergström, styrman
Herman Recksten
Joel Opperdoes, skeppare
Jonas Kårlin, skeppskock
Kevin Niesh, motorman
Nils Sjöström, kock
Pablo Miranzo Macia, sailor and activist
Perhenric Lönnberg, motorman
Wellu Koivisto, aktivist
Ammar Al-Hamdan, Journalist, Al Jazeera
Ana Miranda Paz, Member of European Parliament, Spokesperson of Bloque Nationalista Galago, Spain.
Basel Ghattas, Israeli Knesset Member for Balad/ Joint List
Dror Feiler, Spokesperson of Ship to Gaza Sweden and representative of the Freedom Flotilla Coalition onboard Marianne av Göteborg
Jacob Bryant, Camera operator, Maori-TV, New Zealand
Kajsa Ekis Ekman, Författare och journalist, Stockholm, 34 år.
Mohammed El Bakkali, Camera operator, Al Jazeera
Moncef Marzouki, Tunisian politician, human rights activist and physician, President of Tunisia 2011-2014
Nadya Kevorkova, Journalist, Russia
Ohad Chamo, Journalist, Channel 2, Israel
Robert Lovelace, Activist and Professor in Global Development Studies, Queen’s University, Canada.
Ruwani Perera, Journalist, Maori-TV New Zealand
Förutom besättningen hade Marianne upp till åtta delegater på varje sträcka (12 etapper). Deltagare reste med Marianne i ett försök att bryta den illegala blockaden av Gaza, Namnen presenteras på denna sida.
Mariannes son Björn Halvorsen hedrar sin mor genom att skapa graffitikonst och målar en hälsning till Gazas barn på en av båtens väggar.
Sveriges Radio P4Göteborg 2015-04-08 Öckerötrålare ska bryta Gazablockad
Göteborgsposten Göteborg 2015-04-08 Kan Marianne öppna vägen till Gaza?
Göteborgsposten 2015-04-08 Kan Marianne öppna vägen till Gaza?
Övrigt
Nya Kultur Sörens blogg 2015-05-10 Ship to Gazas Marianne till Helsingborg
Folket i Bild 10 april 2015 Med Marianne mot Gaza
Forward, Jewish Independent Nonprofit 2015-06-21 Flotilla Boat Sets Out in Bid To Break Gaza Blockade
Gazas Ark var ett gemensamt initiativ mellan palestinier i Gaza och Freedom Flotilla Coalition (FFC). Syftet var att försöka bryta blockaden inifrån och skapa en handelsväg ut ur Gazas hamn.
Gazas Ark är ett gemensamt initiativ mellan palestinier i Gaza och internationella grupper och är en del av Freedom Flotilla Coalition (FFC) – vilket Ship to Gaza Sverige är en del av – ett världsomfattande gräsrotsolidaritetsnätverk som bildades efter försöket att bryta blockaden av Gaza från utlandet genom en frihetsflotilla till Gazaremsan 2010. Den här gången, med Gazas Ark. Konceptet är ny: att försöka bryta blockaden inifrån och skapa en handelsväg ut ur Gazas hamn.
En 25 meter fiskebåt som byggdes om till en exportbåt av palestinier och internationella volontärer. Båten har restaurerades med stöd av organisationer och aktivister. Gazas Ark var mer än ett projekt; det var ett byggande av hopp för palestinska hantverkare, handlare, fiskare och exportörer genom en fredlig handling mot blockaden av palestinierna i Gazaremsan.
Gazas Ark hade rekonstruerades i Gaza av palestinska händer och expertis, med internationellt bistånd. Gazas ark har hjälpt till att återuppliva den minskande skeppsbyggnadsindustrin i Gaza och för att säkerställa överföringen av denna försvinnande expertis (en annan effekt av blockaden) till de yngre generationerna.
Gazas Ark förberedde sig för att ge utbildning till Gazas sjömän i användningen av uppdaterad elektronisk seglingsutrustning och tekniker, som de har förnekats i flera år och som en konsekvens av blockaden.
Även om det på ett mycket begränsat sätt hjälpte vi till att lindra Gazas arbetslöshetskris genom att betala löner till båtbyggarna och ge affärsmöjligheter till handlare, var Gazas Ark inte ett hjälpprojekt. Det var en fredlig handling mot blockaden som Israel ensidigt och olagligt inför mot Gaza.
Gazas Ark utmanade blockaden genom att bygga hopp på plats i Gaza. Det bekräftade vårt förtroende för att palestinierna i Gaza kan återuppbygga sin ekonomi genom utgående handel. Även om israelerna kan ha förstört denna båt kommer de inte att förstöra hoppet.
Projektet klarade många svåra utmaningar och hinder som försenade dess planerade segling. Båten var nästan klar att segla från Gaza våren 2014, tills en explosion sprängdes på båten kl. 03.45 den 29 april. Omfattande skador orsakades.
Gaza Arks initiativstagare förblev beslutsamma efter denna attack och fortsatte att arbeta med projektet, reparerade skadorna och bestämde sig för en ny segling september 2014. Båten var klar för sin segling i september när den israeliska offensiven bombade Gaza i början av juli 2014, och dödade mer än två tusen människor, skadade tusentals fler och orsakade massiv förstörelse över Gazaremsan, med skador på boenden, fabriker, sjukhus och annan civil infrastruktur. Klockan 03.45 (Gazatid) den 29 april attackerades Gazas Ark, och en stor explosion skadade båten och orsakade omfattande skador. Arken brändes till ett skelett och sjönk delvis och sitter nu på havsbotten.
– Freedom Flotillas båtar har saboterats tidigare. Denna attack kom när vi nästan var redo att segla. De kan sjunka en båt men de kan inte sjunka en rörelse”, säger Ehab Lotayef, ledamot i styrkommittén.
Charlie Andreasson, svensk aktivist, och medlem i Ship to Gaza Sverige och Freedom Flotilla Coalition, arbetade i Gaza med Gazas Ark. Här en intervju med honom om processen, återbyggnad av båten och om hoppet för framtiden.
'Gaza Ark' to sail through embargo
Blast aboard Gaza activists `Ark´intended to break siege
Gazas Ark https://www.imago-images.com/st/0068038038
Veckobladet Charlie från Styrsö tillbaka för att sjösätta Gazas Ark
FriaTidningen ”De kan sänka en båt men inte en rörelse”
Corporate Watch/News Palestine Gaza´s Ark project attacked with explosives
Aftonbladet Ledarbloggen Gazas Ark
Palestine Chronicle (PC) Gaza´s Ark is different
MEMO Gaza`s own ark will export Palestinian goods
Världen idag Ship to Gaza byter strategi
HD - Sören Sommelius blogg Nu sjösätts Gazas Ark
HD - Sören Sommelius blogg Den brända Gazas Ark
Sveriges Radio - P4 Göteborg Ship to Gaza-båt saboterad
EKO Sveriges Radio Ny strategi för att bryta blockaden mot Gaza
Dagens ETC Storbrand på Ship to Gaza
Övrigt
Skriftlig fråga 2013/14:619 av Hans Linde (V) Sprängattentat mot Gazas Ark
JIPF fördömer attacken mot Gazas Ark
Hjälp till att reparera Gazas Ark efter sabotaget – Veckobladet/Lund
Freedom Flotilla Coalition Statement in Tunis, March 31, 2013
Folket i Bild/Olle Katz Judar för Israelisk-Palestinsk Fred Uttalande om attacken mot Gazas Ark
“Charlie Andreasson är en sjöman från Styrsö. Under ett helt år från hösten 2013 arbetade han i Gaza stads hamn med att renovera en fiskebåt som skulle trotsa blockaden inifrån. Projektet hade namnet Gazas ark. Sabotage och bomber under kriget sensommaren 2014 sänkte den förhoppningen.
Om den erfarenheten har Charlie skrivit denna dagbok som förlaget Korpen nu ger ut i samband med att fisketrålaren Marianne av Göteborg kastar loss för att stäva mot Gaza i ännu ett försök av Ship to Gaza att häva den illegala och inhumana blockaden mot den instängda palestinska befolkningen i Gaza. Än en gång finns Charlie Andreasson ombord.
I den enskilda solidaritetsinsatsen finns alltid mycket att lära. Alltså: läs!”
Ur Henning Mankells förord
1 juni 2012 avseglade Ship to Gaza och Estelle från Umeå, 5000 sjömil långa färden mot Gaza. Syftet med seglatsen var att uppmärksamma, bryta den omänskliga, olagliga blockaden.
1 juni 2012 avseglade Ship to Gaza och Estelle från Umeå. Frivilliga hade lagt ned hundratals obetalda arbetstimmar på att göra den till segelskonare ombyggda trålaren sjöduglig. Vid midsommar inleddes den 5000 sjömil långa färden mot Gaza (Länk till sidan Palestina – Gaza) den lilla palestinska enklaven vid Medelhavets strand som sedan sommaren 2007 belägras av grannstaterna Israel och Egypten. Syftet med seglatsen var att uppmärksamma, bryta och på sikt bidra till att häva den omänskliga, olagliga och för alla parter fördärvliga blockaden.
Under sin fyra månader långa resa uppsökte Estelle ett tjugotal hamnar i Östersjön och Nordsjön, Atlanten och Medelhavet. Hennes lastrum fylldes efter hand av sådant som är nödvändigt i Gaza för att överleva, som cement och barnmorsketrattar, och sådant som gör livet värt att leva, som barnböcker och fotbollar. Ombord seglade sammanlagt 131 personer, sjömän av olika nationaliteter, och personer med religiösa och politiska övertygelser. I hamnarna besöktes Estelle av tusentals människor, på nätet och via sociala medier följdes hennes färd av hundratusentals sympatisörer runt hela jordklotet.
Den 20 oktober 2012 tog färden slut. 30 sjömil från Gazas stränder kapades Estelle på internationellt vatten av israelisk militär, som tvingade människorättsaktivister, båten och lasten till israelisk hamn, där vi anklagades för att illegalt ha försökt ta oss in i Israel.
I augusti 2013 lämnade staten Israel fram en begäran om att konfiskera fartyget. I augusti 2016 beslutade den israeliska högsta domstolen att staten inte kunde beslagta Estelle och beordrade att staten skulle betala 40 000 NIS (cirka 10 500 USD) till fartygets ägare för att täcka rättegångskostnader.
Ship to Gaza kom inte ända fram den här gången heller. Men, som det påpekades i en TV4-sändning några månader senare, budskapet kom fram: blockaden måste hävas!
Sista etappen mot Gaza
Rapporter från besättningen ombord på Estelle (cirka kl. 10:30 UTC + 2) har blivit kontaktade av den israeliska flottan, som ligger ungefär två nautiska mil från båten.
- Dror Feiler säger: ”Vi är under attack”.
Hagen Aksel, Riksdagsledamot, Norge,
Britton Sven, Riksdagsledamot, Sweden
Kodelas Dimitios, Riksdagsledamot, Grekland
Sixto Ricardo, Riksdagsledamot, Spanien
Diamantopoulos Evangelos, Riksdagsledamot, Grekland
Manly James, Former Member of Parliament, Kanada
Opperdoes Joel Arvid Alexander, Sverige
Andreasson Charles Bertil, Sverige
Särner Daniel Karl-Erik, Sverige
Uddebrant Johan Lars OS, Sverige
Widell Anders Nils Olof, Sverige
Reksten Herman Elias, Norge
Elhanan Elazar, Israel
Sjøstrøm Nils Johan, Norge
Koivisto Velimati, Finland
Hammervold Jan Petter, Norge
Feiler Dror, Sverige
Svenberg Kristian, Sverige
Boethius Maria-Pia, Sverige
Mor Reut, Israel
Jämiä Mika, Finland
Arau Crusellas Laura, Spanien
Ramazzotti Stockel Marco, Italien
Shapira Yonathan, Israel
Tiktopoulos Mikhalis, Grekland
Zabale Gouzalet BegoÒa, Spanien
Stamellos Loukas, Grekland
Piassas Evangelos, Grekland
Gardell Mattias, Sverige
Vinthagen Stellan, Sverige
Ship to Gaza Sveriges fartyg Estelle, som 2012 seglade för att bryta blockaden av Gaza byggdes 1922 i Finland. Men det var inte första gången hon används i solidaritetens och rättvisans förtecken. Estelle har en lång historia av aktivism. På länken här kan du läsa mer om fartygets historia, samt se en video som finska YLE letat upp i sina arkiv.
Inget lastfartyg har kontrollerats lika många gånger och lika noggrant under de senaste månaderna som S/V Estelle. Vi har haft flera så kallade Port State Controls. Tusentals besökare vid våra guidade visningar har kunnat kontrollera vad vi har i lasten och att vår besättning och våra passagerare är fredliga människorättsaktivister. Vår last, som stuvats i olika hamnar under resans lopp, består av dels saker som är nödvändiga för att överleva och dels saker som gör livet värt att leva. Dessutom för vi med oss en fartygsradio och ett fartygsankare till det skepp som vårt systerprojekt, Gazas Ark tänker färdigställa i Gaza: ett Ship from Gaza!
Vår tyngst vägande last, som samtidigt är mycket lätt att bära, är vår solidaritet med den palestinska befolkningen.
Följande saker fanns i Estelles lastutrymme
2 olivträd, 41 ton cement, rullstolar, rullatorer, kryckor, marnmorsketrattar, barnböcker, leksaker, 600 fotbollar, musikinstrument, teaterutrustning, främst belysning, VHF-radio (till fartyg), ankare (till Gazas Ark).
Lista över passagerare sista etappen
Aftonbladet Estelle - en fredssymbol
Sundsvallstidning Estelle ska segla till Gaza
Sveriges Radio Ett nytt Ship to Gaza har inletts
Arbetaren Estelle nytt tillskott till Ship to Gaza
Svenska Yle Estelle på väg mot Gaza
Arbetet - Reportage På kurs mot Gaza
Hallands Nyheter Ship to Gaza har lagt till i Varberg
Göteborgs Fria Ship to Gaza seglar in
Expressen Israel hotar att anfalla Ship to Gaza i natt
Dagens Nyheter Israel bordade ”Ship to Gaza”
Sveriges Radio Ship to Gaza uppger att Estelle bordats av Israel
Arbetet ”Vi kidnappades på internationellt vatten”
Fria Tidningen Lugn före stormen på seglats mot Gaza
Göteborgs-Posten Israel bordade finska fartyget Estelle
Flamman Förändring i Gaza kräver påtryckningar
Kyrkans Tidning Hallå där, Victoria Strand - Vad gör Ship to Gaza-båten Estelle i Stockholm?
Svenska Dagbladet Miljonskadestånd till Ship to Gaza för Israels del
Proletären Miljonskadestånd till Ship to Gaza
Dagens Arena Använd handelsmakten, Carl Bildt
SVT Nyheter Ship to Gaza–fartyg till Sverige
Övrigt
VårdFokus Svensk sjuksköterskeförening deltar i nytt försök att bryta Gaza-blockaden
Socialdemokrater för tro och solidaritet Nytt piratdåd av israelisk militär mot Ship to Gaza
Skriftlig fråga Sveriges Riksdag Persson, Peter (S) Skydd för Ship to Gaza
Feministisk Initiativ Fi fördömmer Israels bordning av Estelle
I juni 2011 hade Gaza Freedom Flotilla II 9 fartyg sponsrade av 11 icke-statliga organisationer. Två båtar från Sverige och Grekland var beredda att bege sig mot Gaza, Juliano och Eleftheri Mesogeios
I juni 2011 hade Gaza Freedom Flotilla II 9 fartyg sponsrade av 11 icke-statliga organisationer. Två båtar från Sverige och Grekland var beredda att bege sig mot Gaza, Juliano och Eleftheri Mesogeios. Men den israeliska regeringen betalade den grekiska regeringen för att hindra båtarna från att lämna grekiska hamnar. De amerikanska och kanadensiska båtarna försökte lämna grekiska vatten men stoppades av grekiska marinkommandon.
Båtarna
Juliano – Grekland och Ship to Gaza Sverige,
Eleftheri Mesogeios lastbåt – Grekland och Ship to Gaza Sverige,
Audacity of Hope – USA,
Louise Michel – Frankrike,
Gernika – Spanien,
Tahrir – Kanada, Australien, Belgien Danmark Boat to Gaza,
Saoirse – Irland Boat to Gaza,
Dignite Al Karama
Passagerare från Sverige
Salamaah M Abdul-Karim, Lärare i svenska, samhällsorienterade ämnen och engelska. Sitter i Ship to Gazas styrgrupp.
Faraj Abu Iseifan, Medlem av SSU och kandidat till förbundsordförande.
Jabar Amin, Riksdagsledamot för Miljöpartiet och samhällsdebattör.
Johannes Anyuru, Poet, artist, dramatiker och författare.
Kalle Larsson, Ledamot i vänsterpartiets partistyrelse och satt mellan 1998 och 2010 i riksdagen för partiet.
Saman Ali, Styrgruppen Ship to Gaza
Åsa Andersson, Kanslichef på Svensk sjuksköterskeförening
Henry Ascher, Docent, universitetslektor, barnöverläkare och ordförande för Svenska Barnläkarföreningens Arbetsgrupp för flyktingbarn. Deltog som passagerare i första Freedom Flotilla.
Niklas Berg, Representant för Palestinagrupperna i Sverige.
Torbjörn Björlund, Riksdagsledamot för Vänsterpartiet sedan 2006
Maria-Pia Boëthius, Författare, journalist och feministisk debattör.
Dror Feiler, Konstnär och sitter i styrgruppen för Ship to Gaza
Mattias Gardell, Religionshistoriker och professor i religionsvetenskap vid Uppsala universitet. Deltog i första Freedom Flotilla.
Bo Harringer, Dokumentärfilmare och filmproducent på Göteborgs universitet. Medierepresentan på resan.
Helena Hägglund, Reporter på Kyrkans Tidning. Medierepresentant på resan.
Erik Helgesson, Förtroendeman för Svenska hamnarbetarförbundet.
Stefan Jonsson, Författare, professor i etnicitet vid REMESO, Linköpings universitet, samt mångårig medarbetare på Dagens Nyheters kulturredaktion.
Muhammed Kharaki, Ordförande i Sveriges Unga Muslimer
Henning Mankell, Författare och dramatiker. Deltog också i första Freedom Flotilla.
Marie Nordén, Sedan 2006 riksdagsledamot för Socialdemokraterna.
Anna Nordfjell, Barnmorska och Internationell sekreterare för Svenska barnmorskeförbundet. (ingen bild)
Victoria Strand, Överläkare och medicine doktor. Deltog som passagerare i första Freedom Flotilla.
Evert Svensson, Ordförande för Svenska Palestinakommittén, tidigare riksdagsledamot för Socialdemokraterna och medlem i Broderskapsrörelsen.
Charlotte Wiktorsson, Läkare och aktiv medlem i Ship to Gaza Göteborg.
Stellan Vinthagen, Fredsforskare vid Göteborgs Universitet och ickevåldsaktivist. En av grundarna av svenska Ship to Gaza.
Mer information om Freedom Flotilla II hittar du här: An open letter to President Obama 35 Boats Challenge Israeli Naval Blockade of Gaza in Ten Years-2008 through 2018
Den 31 maj 2010 utmanade den internationella Freedom Flotilla, med 7 båtar den israeliska blockaden. De Israeliska styrkor dödade 10 personer och sårade över 50 personer på båten Mavi Marmara.
Den 31 maj 2010 utmanade den internationella Freedom Flotilla (FFC) med 7 båtar den israeliska blockaden. Israeliska offensiva styrkor attackerade våldsamt alla 7 båtar och dödade 9 personer och sårade över 50 personer på båten Mavi Marmara, en annan passagerare dog senare. Passagerare på alla båtar attackerades, kidnappades och fördes mot sin vilja till Israel där de förhördes, fängslades och deporterades.
Namnen på de tio personerna ombord på Mavi Marmara och som dödades av israeliska kommandon den 31 maj 2010, nio dödades omedelbart och en dog därefter:
Ibrahim Bilgen,
Ali Haydar Bengi,
Cevdet Kiliçlar,
Çetin Topçuoglu,
Necdet Yildirim,
Fahri Yaldiz,
Cengiz Songür,
Cengiz Akyüz,
Furkan Dogan
och Ugur Suleyman Soylemez
Båtarna stals av den israeliska regeringen. Senare 2010 återlämnades Mavi Marmara till Turkiet med blod kvar på däck från mordet på de nio personer och de sårade.
På båtarna fanns 688 passagerare, från 41 nationer, på alla de sju fartygen från Freedom Flotilla Gaza 2010. Bland passagerare fanns:
• Mairead Corrigan Maguire, vinnare av Freds Nobelpris,
• Denis Halliday, tidigare FN:s assisterande generalsekreterare,
• Edward Peck, tidigare USA:s ambassadör i Irak,
• Fehmi Bülent Yıldırım, ordförande för IHH,
• Haneen Zoubi, israelisk-arabisk medlem av Knesset.
Ship to Gaza och Freedom Flotilla I hade elva svenskar ombord. Bland dessa återfanns såväl riksdagsledamöter, aktivister, läkare och intellektuella:
• Ulf Carmesund, teolog och internationell sekreterare i Broderskapsrörelsen,
• Mehmet Kaplan, riksdagsledamot (MP), f.d. presstalesman för Sveriges muslimska råd, f.d. ordförande för Sveriges unga muslimer,
• Henning Mankell, författare, dramatiker, teaterchef,
• Henry Ascher, barnläkare och medicinskt ansvarig för Rosengrenska Stiftelsen och forskar i flyktingmedicin. Medlem i Judar för Israel-Palestinsk Fred,
• Viktoria Strand, doktor och överläkare, medlem i Appell Gaza som arbetar för Goldstonerapporten om Gaza,
• Dror Feiler, initiativtagare och språkrör för Ship to Gaza. Konstnär och musiker, ordförande Judar för israelisk-palestinsk Fred (JIPF) och för European Jews for a just peace (EJJP),
• Saman Ali, styrelsemedlem och kassör i Ship to Gaza,
• Mattias Gardell, initiativtagare och språkrör för Ship to Gaza Sverige. Författare och professor i religionshistoria vid Uppsala Universitet,
• Kimberly Soto Aguayo, Palestinagrupperna Sverige (PGS),
• Amil Sarsour, Ship to Gaza-Uppsala och ordförande i Samarbetsorganisationen för invandrare i Uppsala SIU.
• Edda Manga, fil. dr. i idéhistoria, föreläsare, debattör. Forskare/vetenskaplig ledare vid Mångkulturellt Centrum (MKC).
Dessutom medföljde ett reportageteam från TV4 första delen av resan. Många fler svenska aktivister hade anmält sitt intresse, men antalet passagerarplatser från varje nation var begränsat.
Efter två års kontinuerliga krav på den israeliska regeringen och påtryckningar på den grekiska regeringen om hjälp lyckades grekiska aktivister i mitten av juni 2012 få tillbaka två fartyg från Israel, som hade seglat under Gaza Freedom Flotilla 2010. Passagerarfartyget Sfendoni och lastfartyget Eleftheri Mesogeios, eller Sofia, bogserades ut ur Haifa, Israels hamn på grund av de stora skador som orsakades av den israeliska kommandon och underrättelsetjänster när de attackerade fartygen den 31 maj 2010. Sofia togs till Turkiet och Sfendoni bogserades till den grekiska hamnen i Pireus och anlände den 20 juni 2012.
Den turkiska stiftelsen Foundation for Human Rights and Freedoms and Humanitarian Relief (IHH) sponsrade Mavi Marmara med 581 passagerare och två lastfartyg, båtarna Gazze med fem passagerare och Defne Y med 27 passagerare. Den europeiska kampanjen för att häva belockaden av Gaza sponsrade passagerarbåten Sfendoni med 45 passagerare.
Den grekiska kampanjen och den svenska Ship to Gaza sponsrade Eleftheri Mesogeios eller Sofias lastfartyg med 10 passagerare. The Free Gaza Movement sponsrade båtarna Challenger 1 och Challenger 2. Challenger 1 hade 17 passagerare. Challenger 2 fick allvarliga mekaniska problem på grund av sabotage från israeliska kommandon och avgick inte från Cypern. Challenger 2 passagerare placerades på Challenger 1 och i Mavi Marmara.
The Free Gaza Movement och Malaysian Perdana Global Peace Foundation (PGPF) sponsrade lastfartyget Rachel Corrie med 21 passagerare. Rachel Corrie hade seglat från Irland och anlände inte i Medelhavet i tid för att följa med de andra fartygen i flotillan. Hon bordades av israeliska kommandon och fördes till Haifas hamn den 5 juni 2010, fem dagar efter att Mavi Marmara och övriga flotillan attackerades.
Samarbetsorganisationer under aktionen Freedom Flotilla I
• Ship to Gaza Grekland
• The European campaign to End the Siege of Gaza (ECESG)
• Humanitarian Relief Foundation (IHH)
• Free Gaza
• Palestinian International Campaign for Ending the Siege
Samarbetsorganisationer under aktionen Freedom Flotilla I
• Ship to Gaza Grekland
• The European campaign to End the Siege of Gaza (ECESG)
• Humanitarian Relief Foundation (IHH)
• Free Gaza
• Palestinian International Campaign for Ending the Siege
Sveriges Radio P3 Dokumentär Ship to Gaza och dramat på Medelhavet
Den 31 maj 2010 utmanade den internationella Freedom Flotilla, med 7 båtar den israeliska blockaden. De Israeliska styrkor dödade 10 personer och sårade över 50 personer på båten Mavi Marmara.
Vi behöver din hjälp för att bryta blockaden en gång för alla, och ge Gazaborna tillbaka sina mänskliga rättigheter och sin mänsklig värdighet. Över hela världen bildas nya grupper till stöd för Gaza, och vår koalition växer. Men vi står emot en av världens starkaste militärmakter. Det finns ingen stat som hjälper oss, utan allt bygger på att människor som du och jag drar sitt strå till stacken. Därför är varje bidrag, ekonomiskt eller ideellt arbete, oerhört värdefullt.