Tack Söderköping - Norrköping!

Fantastisk dag med Ship to Gaza!

Den 3 juni anlände Ship to Gazas nya båt "Handala 2" via Göta Kanal till Söderköping. Vid kajplatsen anordnade Norrköping för Palestina fint program med kultur och djupt berörande tal av bland annat Maryam Al-Azawi, Jeannette Escanilla och Stefan Jonsson.

Program
Konferencier - Maryam Al-azawi - Norrköping för Palestina,
Dragspel - Henric Zacco, Deltagare Handala II,
Tal - Jeannette Escanilla, ordförande Ship to Gaza,
Tal - Rawa AlSalti, Palestinier, en del av nätverket Norrköping för Palestina, 
Poesi - Ruvjeda Durovic, poet med stort engagemang för Palestina,
Tal - Jesper Engström Andersson, Palestinavän och en del av nätverket Nkpg för Palestina,
Sång - Scarlett Adaros & Mavis Siryn Hooi - Nkpg för Palestina,
Tal- Torbjörn Björnlund, Ship to Gaza och representant för Freedom Flotilla Coalition,
Tal - Stefan Jonson - professor och lärare. Författare och kritiker. Varit med i Ship to Gaza 2011 och 2012,
Poesi - Helene Bergström - en del av nätverket för Gazas barn i Motala. Uppläsning av palestinska poetens dikter Naima Hassans.
Tal - Rune Persson, Palestinavän, varit med i Ship to Gaza som besättningsman och under en del av resan, som kapten i båten Mairead, 2018.

Därefter ordnade Vänsterpartiet Norrköping ett fullsatt samtal om situationen i Gaza och Palestina på Cnema. Det blev fantastiskt bra och bitvis väldigt känslosamt. Alla deltagare gav sin syn på Israels fruktansvärda folkmord och etniska rensning. Perspektiven var många och allt ifrån deltagarnas personliga erfarenheter av förtrycket, religiösa perspektiv och nödvändigheten av fortsatt kamp lyftes fram. Alla var dock överens om att kraftfulla europeiska ekonomiska sanktioner måste införas mot Israel om fred och frihet för det lidande palestinska folket ska bli möjligt. Hala Safan från Norrköping för Palestina sa bland annat:

  • "Jag är palestinier, min familj i Palestina säger att vi palestinier har vårt land inom oss. Jag har aldrig varit i Palestina men jag känner verkligen min tillhörighet".

Stort tack till alla paneldeltagare, organisatörer och den utmärkta moderatorn Josefin Nyström.


Deltog i panelen gjorde:

Torbjörn Björlund, Ship to Gaza och representant i Freedom Flotilla Coalition,

Eva Eiderbrant, präst i svenska kyrkan,

Nicklas Lundström, Vänsterpartiet,

Klas Corbelius, Socialdemokrater för Tro och solidaritet,

Hala Safan, Nkpg för Palestina,

Oliwer Schultz, Miljöpartiet.


Under hela dagen och kvällen samlades pengar in till Ship to Gazas nästa försök att bryta blockaden efter sommaren och vi önskade dem alla lycka till på den modiga resan! Resultat från insamling i Söderköping och Norrköping 3 juni blev över 15 740 kr. Överlägset bästa insamlingsdagen under hittills!

Tal av Stefan Jonsson
Söderköping. Ship to Gaza 3 juni 2026
  • När jag 2011 och 2012 gjorde min plikt för den internationella solidariteten och mönstrade på Ship to Gazas fartyg Juliano och Estelle lät det ungefär så här. Dom frågade oss: Varför reser ni till Gaza? Vi svarade: Varför reser inte alla till Gaza? Ja, tänk om alla eller ganska många av fritidsbåtarna här vid kajen och andra kajer i Europas hamnar – tänk om de lade om kurs och styrde mot Gaza för att manifestera havens frihet och människors rätt. Dom frågade oss: Men det ni levererar till Gaza gör ingen skillnad. Det är bara en droppe i havet. Vi svarade: Men många droppar är ett hav. När vi lämnat dessa rullstolar, dieselaggregat, fotbollar, vattenreningstabletter, cementsäckar och glasögon på kajen i Gaza City så kommer andra fartyg att följa efter. Men det viktigaste i lasten, det heter hopp. Dom frågade oss: Men ni kommer ändå aldrig att nå fram. Den israeliska militären kommer att borda era båtar, ta er till fånga, förnedra er och lägga beslag på förnödenheterna. Och båten kommer israeliska flottan att använda som måltavla i sina skjutövningar. Target Practice. Och ni, ni blir hemskickade med svansen mellan benen. Vi svarade: Meningen med vår resa är att visa hur världen skulle kunna vara, hur människor skulle kunna handla, hur företag och organisationer skulle kunna stödja, hur till och med regeringar, parlament och stater skulle kunna välja samarbetets ordning framför krigets och konfliktens ordning. Meningen med vår resa är internationell solidaritet. Ja, det var så vi tänkte 2011, när vi väntade i Aten, inte kom ur fläcken, aldrig fick lämna hamnarna, därför att kvartetten (USA, EU, Ryssland, FN) ansåg att frihetsflottan störde förhandlingarna. Det var så jag tänkte 2012, när jag knackade rost på Estelle, under etappen mellan La Spezia och Neapel. I Neapel fick våra båtar skydd och bevakning av stadens ledning, som helhjärtat stödde operationen. Medelhavet skulle vara frihetens hav. Dom som kritiserade oss påstod: Eftersom resan inte har någon praktisk betydelse och saknar mening, är den enda anledningen till att ni gör detta att ni vill känna er goda, som blåögda världsförbättrare. Vi svarade: Vi gör det därför att det är rätt. Vi gör det för att upprätthålla internationell lag gentemot olaglig blockad och för att upprätthålla folkens självbestämmande gentemot olaglig ockupation. Är det alltså fel att göra rätt? Och idag svarar vi enklare: Vi gör det därför att vi är förtvivlade när vi ser hur världen stillatigande tittar på, när det pågår ett folkmord, en massaker i slow motion, när mängden av döda växer i takt med Israels brutalitet, när gravarna och avgrunderna dag för dag blir djupare. Dom frågade: Hur känns det att vara nyttiga idioter åt Hamas? Allt Ship to Gaza åstadkommer är att elda på extremism och terrorism. Vi svarade: Ni kommer dragande med Hamas? Hamas i likhet med andra palestinska motståndsrörelser är resultatet av staten Israels expansion, ockupation och koloniala förtryck. Det är inte vi utan Israel som skapat Hamas. Och idag svarar vi: Att palestinierna har mage att önska fred och frihet används idag som argument för att utplåna dem och ta deras land. Vi har i många decennier genomskådat detta argument som falskt, ohistoriskt, ihåligt och destruktivt. Palestinas rätt till frihet och självbestämmande är inte mindre än Sveriges. Men situationen är värre än någonsin. Antingen fullbordas folkmordet och den etniska rensningen; Israel kontrollerar redan över 60 procent av Gaza. Eller också …, eller också nalkas den dagen då Israel och världen upphör att straffa palestinierna därför att de vill ha fred och självständighet i landet som är deras. Nu seglar Ship to Gaza igen, för att se till att den dagen ska komma närmre. Det är inte kriminellt att verka för rättvisa. Ship to Gaza seglar för att påminna världen om den enda möjligheten. Vi seglar genom en värld av krig med en blygsam men dyrbar last av internationell solidaritet. Och ni som reser, vi önskar Er en händelselös seglats och en säker ankomst till Gaza.
    Stefan Jonsson