Charlie från Styrsö hjälper till att bryta blockaden inifrån

Nyhet Skapad 21/6 2013 kl 17:23
 

Förra året försökte Charlie Andreasson bryta blockaden mot Gazaremsan som matros på Ship to Gazas segelskonare Estelle. Nu hjälper han till att iordningställa Gazas ark som skall bryta blockaden från andra hållet.

Gazas ark är ett, internationellt samarbetsprojekt för att bryta Israels illegala blockad av Gazaremsan. Blockaden är nu inne på sitt sjunde år, och omöjliggör både palestinsk export och traditionell fiskeindustri. I flera år har samordnade, internationella försök gjorts att skicka fartyg mot Gaza för att bryta blockaden utifrån. Nu är resvägen istället omvänd, och ett fartyg ska bryta blockaden inifrån Gaza och ut mot Medelhavet. – Till vår hjälp har vi Gazas ark, en 24 meter lång fiskebåt i trä som köpts från palestinska fiskare, säger sjömannen Charlie Andreasson.

Charlie är bosatt på Styrsö i Göteborgs skärgård och arbetar till vardags som däcksman på Styrsöbolaget men sedan några veckor tillbaka befinner sig Charlie Andreasson på plats i Gaza City för att bistå i arbetet på båten. Gazas ark hette förut ad-Dahoul, och ingick i den palestinskafiskeflottan. Idag har denna industri hämmats kraftigt av den israeliska blockaden, som låter palestinska fiskebåtar gå ut endast tre sjömil (osloavtalet fån 1993 stipulerar en fiskezon på 20 sjömil). Någon export sjövägen tillåts inte. Under de sex år som blockaden pågått har den totala utförseln från Gazaremsan varit lägre än vad som exporterades på åtta veckor våren 2007, en minskning med 97 %. Detta har fått förödande konsekvenser för främst det privata näringslivet och arbetsmarknaden. Därför byggs arken nu om från en fiskebåt till fraktfartyg och ska fyllas med gods som kan beställas och betalas i förväg.

– Vi ska lasta ombord palestinska exportprodukter, och segla ut från Gaza till europeiska konsumenter. På så sätt ska vi sätta fingret på det absurda med exportblockaden. Charlie Andreassons roll i projektet är att dela med sig av sin yrkeserfarenhet och bistå i reparationer. I övrigt utförs och leds renoverings- och ombyggnadsarbetet ombord av palestinier bosatta på Gazaremsan.

Avfärden är planerad till slutet av september. Stora svårigheter återstår dock, framförallt är det svårt att få tag på material till ombyggnationer på den blockerade Gazaremsan. Pengar till projektet Gazas ark kommer från en paraplyorganisation med samma namn som ingår i Freedom Flotilla Coalition. Genom bössinsamlingar, donationer på webbsidan och bidrag från flera länder har tillräckligt medel kommit in för att köpa loss båten, även om mer pengar behövs. Koalitionen består av en rad internationella solidaritetsföreningar som de senaste åren försökt bryta blockaden sjövägen, däribland Ship to Gaza Sverige. Det förra försöket var med den svenska segelskonaren S/V Estelle, som bordades av maskerade israeliska soldater på internationellt vatten i oktober 2012. Då befann man sig 30 sjömil ifrån Gazaremsans kust, med lastrummet fullt av hjälpsändningar. Även den gången var Charlie, som under många år varit aktiv i Ship to Gazas Göteborgsavdelning med som matros ombord. Han var påmönstrad under helafärden från Sverige till östra Medelhavet, och kan se både skillnader och likheter mellan arbetet då och nu. – På Estelle hade vi en slags hierarkilös arbetsstämning, oavsett befattning och erfarenhet. Här är arbetskulturen annorlunda, och hierarkin och erfarenheter viktigare. Även om det alltid handlat om ideellt arbete, märks bristen på material av mycket tydligare i Gazaremsan, menar Charlie. Ändå har bemötandet från andra människor varit lika varmt där som under färden ner genom Europa med Estelle. – Som internationell aktivist är man oerhört välkommen här. Jag känner mig trygg, och har fått bra kontakt med människor.

Frågorna är många om projektet, vilken roll just han spelar i det och varför han känner den solidaritet han gör. Många TV-kanaler och tidningar har också uppmärksammat projektet, flera palestinska och främst från arabiska länder. – Men det gäller att nöta in budskapet hos fler palestinier. Tacksamheten över en internationell närvaro är stor, men det svåra läget här har trubbat av vissa människor. De talar bara om ifall Israel kommer att attackera båten, inte om omvärldens reaktioner. Att Israel kan befaras bryta mot internationella lagar och konventioner är självklart. Det är den situation de lever i idag.

Bli medlem

Det kostar bara 100 kronor, eller 50 kronor för pensionärer, studenter och arbetslösa. Du kan betala direkt med kort eller via internetbank.

Bli medlem

Donationer

Donera direkt med kort eller via PayPal. Vi behöver alltid din hjälp för att fortsätta arbetet för ett Gaza utan blockad.

Donera pengar